تبلیغات
قرآن وعترت - انتخاب اصلح از دیدگاه اسلام ،قرآن و ائمه
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی...
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما
«بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم»

«وَ إِن یَكَادُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ

بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُــوا الـــذِّكْرَ

وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا

ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِینَ»

آیه(51و52) سوره : قلم
نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آماروبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
تحلیل آمار سایت و وبلاگ
مطالب اخیر وبگاه

حضرت رسول اکرم (ص) فرموده اند: « هر کس خود را بر قومی مقدم بدارد ( پیشوایی آن ها را برعهده بگیرد) در حالی که بداند در بین آن ملت فاضل تر (و شایسته تر) از او ( برای آن کار) وجود دارد، آن شخص به خدا و رسول و جمیع مسلمانان خیانت کرده است.» 


 حضرت علی علیه السلام

« هرکه به کردار عدّه ای راضی باشد، مانند کسی است که همراه آنان کار را انجام داده باشد و هر کس به کردار باطلی دست زند او را دو گناه باشد، گناه انجام آن و گناه راضی بودن به آن»                                

روایات بیشتری را در ادامه ی مطلب بخوانید.

*اصلح از دیدگاه قرآن و روایات ائمه (ع)

1) سعه ی صدرـ قال علی (ع):« آله الریاسه سعه الصدر» ابزار ریاست سعه ی صدر است.

2) حلم ـ قال علی (ع):« الحلم راس الرئاسه» برد باری مهم ترین رکن ریاست است.

3) متانت ـ قال علی (ع):« ولاتکن عند النعماء بطراً» در هنگامی که نعمت ها به تو رو آورند، مغرور و خوشحال مشو.

 

4) استقامت

« به طور مسلم در اموال و نفوس خود آزمایش می شوید، و از آن ها که پیش از شما کتاب [آسمانی] داده شدند [یعنی یهود و هم چنین] از آن ها که راه شرک پیش گرفتند، سخنان آزار دهنده و فراوان خواهید شنید، و اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید، پس به درستی که آن از عزم امور است.»

5) صبرـ حضرت علی (ع) می فرمایند: « الصبر عون علی کلّ امر» صبر و پایداری بر هر کاری یاور است.

) تحمل افکار دیگران ـ قرآن مجید می فرماید:

و اگر پروردگارت می خواست، همه ی مردم را امت واحد ـ بدون هیچ گونه اختلاف ـ قرار می داد، ولی آن ها همواره مختلف اند.

7) هوشیاری ـ امیر المومنین(ع) می فرمایند:« من امارت الدوله التغیظه لحراسه الامور»

از دلایل بقای دولت بیداری ـ آگاهی و هوشیاری ـ در حفظ و حراست امور می باشد.

« من دلائل الدوله قله الغفله»  از دلایل موفقیت، کم غفلتی است.

8) سعی و کوشش ـ امیر المومنین علی (ع) می فرمایند:« ما ادرک المجد من فاته الجدّ» کسی که کوشش نکرد به مجد و عظمت نرسید.

9) پشت کار ـ حضرت علی (ع) می فرمایند:« قلیل یدوم خیر من کثیر ینقطع»

[چیز] کمی که مداوم باشد، بهتر از زیادی است که تداوم ندارد.

10) شجاعت ـ امیر المومنین در توصیف ارزش های اخلاقی « مالک اشتر» با توجه به انتصاب او به عنوان فرماندار مردم مصر چنین می فرمایند: « اما بعد فقد بعثت الیکم عبداً من عبادالله لاینام ایام الخوف و لاینکل عن الاعداء ساعات الرّوع اسدّ علی الفجار من حریق النار» اما بعد، یکی از بندگان خداوند را به سوی شما فرستادم که به هنگام خوف( مردم از جنگ)خواب به چشم راه نمی دهد، در ساعات ترس و وحشت از دشمن هراس نخواهد داشت و نسبت به بدکاران از شعله آتش سوزنده تر است.

11) سخنوری ـ اهمیت سخن گفتن به حدی است که امیر المومنین علی (ع) می فرمایند:

« ربّ کلام انفذ من سهام»چه بسیار سخنانی که از تیر موثرترند.

) دشمن ستیزی ـ قرآن مجید می فرماید: قومی را نمی یابی که با داشتن ایمان به

خدا و روز قیامت، با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هرچند پدران، فرزندان، برادران و یا خویشاوندان آنان باشند.

13) ایمان و عمل صالح ـ قرآن مجید می فرماید : کسانی که ایمان آورده وعمل صالح انجام دهند، خداوند رحمان محبت آن ها را در دل ها می افکند.

14)محبت داشتن ـ قرآن مجید می فرماید:«ولقد جائکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمومنین رئوف رحیم »

رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج های شما بر او سخت، و بر هدایت شما اصرار دارد و نسبت به مومنین رئوف و مهربان است.

15) خوش اخلاقی ـ محبت و مهر پیامبر اسلام(ص) به حدّی است که قرآن مجید آن را منبعث از رحمت پروردگار به حساب آورده می فرماید: از پرتو رحمت الهی در برابر آن ها، نرم(و مهربان) شدی و اگر خشن و سنگ دل بودی، از اطراف تو پراکنده می شدند، بنابراین آن ها را عفو کن و برای آن ها طلب آمرزش نما.

16) تولّی و تبرّی – عن رسول الله (ص) :« الحبّ فی الله فریضه و البغض فی الله فریضه » از پیامبر (ص) نقل شده است دوستی در راه خدا و دشمنی در راه خدا تکلیف است.

امام صادق (ع) می فرماید :« کلّ من لم یحبّ علی الدّین و لم یبغض علی الدّین، فلا دین له ».

کسی که دوستی و دشمنی بر دین نداشته باشد، دین ندارد.

17) مدارا – امیر المومنین (ع) فرمود :« راس السّیاسه استعمال الرّفق». مهمترین رکن سیاست به کارگیری رفق و مدارا است .

و در جایی دیگر آن حضرت می فرماید :« ثمره العقل مداراه النّاس».ثمره ی عقل مدارا کردن با مردم است .

« مداراه الرّجال من افضل الاعمال » . مدارا کردن با مردم از بهترین اعمال است.

18) درخواست عمل در حد توان – امیر المومنین علی (ع) می فرماید:

« اذا اردت ان تطاع فاسئل ما یستطاع .» اگر خواستی تو را اطاعت کنند، چیزی که مقدور باشد ، طلب کن.

19) دوری از مخالفت – حضرت علی(ع) می فرمایند:« الخلاف یهدم الرّای . مخالفت تصمیم گیری را نابود می کند.

20) شدّت عمل در مواقع لازم – حضرت علی(ع) می فرمایند:

« و اخلط الشدّه بضغث مِنَ الّلینِ و ارفق ما کان الرّفق ارفق و اعتزم بالشدّه حین لا تغنی عنک الّا الشدّه.»  شدّت و سخت گیری را، با کمی نرمش در هم آمیز، در آن جا که مدارا کردن بهتر است، مدارا کن! اما آن جایی که جز با شدت عمل، کار از پیش نمی رود، شدت را به کار بند.

21) پرهیز از جزیی نگری ـ امیر المومنین علی (ع) می فرمایند:

« انّ رایک لایتسع لکل شیء ففرّ غد للمهم»  رای و فکر تو گنجایش همه چیز را ندارد، پس او را برای پرداختن به امور مهم آزاد گذار.

22) استفاده از فرصت ها ـ امام علی (ع) می فرمایند:« لاکلّ فرصه تصاب»  هر فرصتی باز نمی گردد.

در همین مورد امام حسن (ع) می فرمایند:« الفرصه سریعه الفوت وبطیئه العود» فرصت با سرعت از بین می رود و به کندی باز می گردد.

امام صادق (ع) از امیر المومنین (ع) نقل می کنند:« ایاکم و تسویف العمل بادروا به اذا امکنکم»  

برحذر باشید از عقب انداختن کارها، هنگامی که امکان ـ کاری ـ برایتان به وجود آمد، اقدام کنید.

23) پرهیز از لجاجت ـ حضرت علی (ع) می فرمایند:

« اللّجاج یغد الرای» لجاجت، فکر و اندیشه انسان را فاسد می کند.

و باز می فرمایند: « لیس للجوج تدبیر» افراد لجوج عاقبت اندیشی ندارند.

 24) کنترل و نظارت امیر المومنین (ع) در نامه ی خود به مالک اشتر می فرمایند:

سپس با فرستادن ماموران مخفی، راست گو و با وفا، کارهای آنان را زیر نظر بگیر، زیرا بازرسی مداوم پنهانی سبب می شود که آن ها به امانت داری و مدارا کردن با زیر دستان ترغیب شوند .

در این مورد امام رضا(ع) فرموده اند: پیامبر اسلام(ص) همواره هنگامی که لشگریان را برای جنگ اعزام می نمودند و به امیران اطمینان نداشتند، فردی مورد اعتماد به همراه او می فرستادند که از او به آن حضرت خبر برساند. 

25) ارزیابی نیروها ـ حضرت علی (ع) می فرمایند: « آفه الاعمال عجز العمّال»  آفت و بلای کارها ناتوانی کارگزاران است.

26) تشویق نیکوکاران ـ از امیرالمومنین علی (ع) نقل شده است:

« هرگز نباید افراد نیکوکار و بدکار در نظرت مساوی باشند، زیرا این کار سبب می شود که افراد نیکوکار در نیکی هایشان بی رغبت شوند و بد کاران در عمل بدشان تشویق گردند، و هر کدام از این ها را مطابق کارش پاداش ده» 

27) تنبیه خطاکاران ـ اگر یکی از آن ها دست به خیانت زد و ماموران سرّی تو متفقاً چنین گزارشی را دادند، به همین مقدار از شهادت قناعت کن و او را زیر تازیانه ی کیفر بگیرد و به مقدار خیانتی که انجام داده، او را کیفر نما، سپس وی را در مقام خواری و مذلّت بنشان و نشان خیانت را بر او بنه و گردن بند ننگ و تهمت را برگردنش بیفکن و او را به جامعه معرفی کن»

28) عفو و گذشت ـ قرآن مجید می فرماید: از آن ها کسانی هستند که پیامبر را آزار می دهند و می گویند او خوش باور و گوشی است بگو خوش باور بودن او به نفع شماست.

حضرت علی (ع) به مالک اشتر چنین می فرمایند:

« گاه از آن ها لغزش و خطا سر می زند، ناراحتی هایی به آنان عارض می گردد، به دست آنان عملا یا به طور اشتباه کارهایی انجام می شود ـ در این مورد ـ از عفو و گذشت خود آن مقدار به آن ها عطا کن، که دوست داری خداوند از عفوش به تو عنایت کند، زیرا تو مافوق آن ها و پیشوایت مافوق تو و خداوند ما فوق کسی است که تو را زمامدار قرار داده است» 

29) استفاده از تجربه حضرت علی (ع) می فرمایند:« العقل غریزه یزید بالعلم و التجارب»

عقل غریزه ای است که با علم و تجربه زیاد می شود، آن حضرت در جای دیگری می فرمایند:« کسی که کم تجربه بود فریب خورد و کسی که تجربه اش زیاد بود لغزش هایش کم گردید»

30) مشورت کردن ـ پیامبر(ص) در موارد بسیاری با اصحاب مشورت نموده و نظرآن ها را عمل می نمایند:

« حقّ علی العاقل ان یستدیم الاسترشاد و یترک الاستبداد»  برعاقل حق است که همواره از دیگران راهنمایی بخواهد و استبداد را ترک کند.

31) در نظر داشتن رضایت الهی ـ امیر المومنین علی (ع) می فرمایند:

« و هرگز خداوند را به خاطر رضایت احدی از مخلوقاتش به خشم نیاور، چرا که خداوند جای همه کس را می گیرد و کسی نمی تواند جای خداوند را بگیرد»

32) عدالت داشتن ـ امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند:« من عدل نفذ حکمه.» کسی که عادل باشد، حکمش نفوذ خواهد کرد.

33) رسیدگی به مشکلات ـ رسول خدا (ص) می فرمایند:

«همانا خداوند بندگان را در مورد آبرویشان مورد سوال قرار می دهد، همان گونه که در مورد اموالشان سوال می کند و می فرماید: ای بنده ی من! به تو نعمت آبرو دادم، پس آیا با این آبرو مظلومی را کمک کردی؟ و به فریاد غمگینی رسیدی؟ 

34) دوری از خائنین ـ امیر المومنین علی (ع) می فرمایند:«من خانه وزیره فسدتدبیره»

« هیچ گاه خود را در زمانی طولانی از رعیت پنهان مدار! چرا که دور بودن زمامداران از چشم رعایا، موجب نوعی محدودیت و بی اطلاعی نسبت به امور مملکت است، و این چهره پنهان داشتن زمامداران، آگاهی آن ها را از مسائل نهایی قطع می کند. در نتیجه بزرگ در نزد آنان کوچک، و کوچک بزرگ و کار نیک زشت و کار بد خوب و حق با باطل آمیخته می شود. اما اگر مدیر به شکلی دوستانه و مهرآمیز به محل کار افراد رفته، آن ها را جمع کند و ساعتی با آن ها نشسته، حرف ها و سخنانشان را بشنود، به حدی در روحیه کار کنان تاثیر مثبت می گذارد و دوستی و صمیمیت بین آن ها حاکم می کند که قابل توصیف نیست.»



نویسنده هادی سالاری در 12:03 ب.ظ | نظرات()
جمعه 25 فروردین 1396 10:36 ق.ظ
This is a topic that is close to my heart...
Take care! Where are your contact details though?
یکشنبه 20 فروردین 1396 01:47 ب.ظ
Wow that was odd. I just wrote an incredibly long comment but after I clicked submit my
comment didn't show up. Grrrr... well I'm not writing all that over again. Anyways,
just wanted to say fantastic blog!
شنبه 12 فروردین 1396 12:53 ق.ظ
Way cool! Some very valid points! I appreciate you
penning this article and the rest of the site is also really good.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

تحلیل آمار سایت و وبلاگ