تبلیغات
قرآن وعترت - «مصحف فاطمه سلام الله علیها» قسمت دوم
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی...
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما
«بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم»

«وَ إِن یَكَادُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ

بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُــوا الـــذِّكْرَ

وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا

ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِینَ»

آیه(51و52) سوره : قلم
نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آماروبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
تحلیل آمار سایت و وبلاگ
مطالب اخیر وبگاه

ب) محتوای نفی شده

با توجه به روایات اهل بیت(علیهم السلام)در می یابیم که « مصحف فاطمه » شامل بر دو قسم نیست:

 الف ) قرآن

ب) احکام شرعی ندارد

روایات مربوط به این قسم با تعابیر ذیل آمده است:

 

الف) قرآن(مصحف فاطمه قرآن نیست)

 

عن محمد بن مسلم عن أحدهما (علیها السلام) «...و خلفت فاطمة مصحفاً ما هو قرآن ...[14] »، محمد بن مسلم از امام باقر یا امام صادق(علیه السلام): ...و به جای گذاشت فاطمه (علیها السلام)کتابی را که آن قرآن نیست ...

عن محمد بن عبد الملک عن أبی عبدالله(علیه السلام) قال: « ...وعندنا مصحف فاطمة أما ولله ما هو بالقرآن.[15] »؛ محمد بن عبد الملک از امام صادق(علیه السلام): ... و در نزد ما مصحف فاطمه (سلام الله علیها) است؛ ولی به خدا سوگند که قرآن نیست.

بقیه متن را در ادامه ی مطلب بخوانید.

2) گمان نمی کنم که قرآن باشد

عن الحسین بن أبی العلاء قال: سمعت أبا عبدالله(علیه السلام)یقول « ...ومصحف فاطمة، ما أزعم أن فیه القرآن ...[16]» امام صادق(علیه السلام): ... و مصحف فاطمه (سلام الله علیها)گمان نمی کنم که قرآن باشد ...

3) چیزی از قرآن در آن نیست

علی بن أبی حمزة عن عبد الصالح [امام کاظم] (علیه السلام)قال: « عندی مصحف فاطمة لیس فیه شیء من القرآن.[17] »؛ نزد من مصحف فاطمه است در حالی که چیزی از قرآن در آن نیست.

4) چیزی از کتاب الله در آن نیست

عن أبی حمزة عن أبی عبدالله(علیه السلام)قال: « مصحف فاطمه ما فیه شیء من کتاب الله ...[18] »؛ امام صادق(علیه السلام): چیزی از کتاب الله در مصحف فاطمه نیست ...

5) حرفی از قرآن در آن نیست

علی بن الحسین عن أبی عبدالله: « و عندنا مصحف فاطمة (سلام الله علیها)أما والله ما فیه حرف من القرآن...[19] » امام صادق(علیه السلام): مصحف فاطمه در نزد ما است امّا سوگند به خدا حرفی از قرآن در آن نیست ...

6) یک حرف از قرآن موجود در آن نیست

ابوبصیر عن ابی عبدالله(علیه السلام): « ...والله ما فیه من قرآنکم حرف واحد ...[20] »؛ ابوبصیر از امام صادق(علیه السلام): ...سوگند به خدا یک حرف از قرآن موجود درآن نیست ...

اشکال

علامه مجلسی در کتاب «بحار الانوار» حدیثی از أبوبصیر نقل کرده است که امام صادق(علیه السلام) این آیه را چنین خواند « سئل سائل بعذاب واقع ( بولایة علی ) لیس له دافع »

« عن محمد بن سلیمان عن أبیه عن أبیه عبدالله(علیه السلام)أنه تلا هذه الآیة « سأل سائل بعذاب واقع ( للکافرین بولایة علی ) لیس له دافع » ثم قال: هکذا فی مصحف فاطمه(سلام الله علیها)...[21]»

آن گاه امام فرمود در «مصحف فاطمه» چنین آمده است.

این حدیث با مطلب فوق که مدعی هستید در «مصحف فاطمه» چیزی از قرآن وجود ندارد سازگار نیست.

جواب

الف) در این روایت نام «محمد بن سلیمان دیلمی» وجود دارد که رجال شناسان او را تضعیف نموده اند در نتیجه حدیث او صحیح نیست. نجاشی در باره او می گوید:

«محمد بن سلیمان بن عبدالله الدیلمی ضعیفة جداً لایعول علیه فی شیء[22]»؛ محمد بن سلیمان بن عبدالله دیلمی ضعیف است و درهیچ مورد قابل اعتماد نیست.

علامه خویی نیز می گوید:

«محمد بن سلیمان الدیلمی: له کتاب یرمی بالغلو، ...ضعیف أنه لایعمل بما تفرد سلیمان و إبنه محمد، به، من الروایة [23]»؛ محمد بن سلیمان دیلمی صاحب کتابی و متهم به غلو است... ضعیف است اگر در روایتی سلیمان و فرزند او فقط باشند به آن روایت عمل نمی شود.

ب ) این روایت با روایات بسیاری که قبلاً گذشت و بیان می كردند كه هیچ آیه و یا حتی حرفی از قرآن در مصحف فاطمه وجود ندارد ناسازگار و متعارض است.

اشکال

بعضی از ناآگاهان و مغرضان اهل تسنن گویند شیعه به قرآنی دیگر غیر از قرآن متداول بین مسلمین معتقدند و این اتهامات در کتابها و محافل و سایتهای آنها وجود دارد؛ مثلا علامه عسکری در کتاب معالم المدرستین در این باره  از قول اهل سنت می نویسد:

«وأقام بعض الكتاب ایضا ضجة مفتعلة اخرى على اصحاب مدرسة اهل البیت وقالوا بأن لهم قرآنا آخر اسمه " مصحف فاطمة (علیها السلام) " وذلك لان كتاب فاطمة سمی بالمصحف، والقرآن ایضا سمی من قبل بعض المسلمین بالمصحف[24]»؛ برخی از نویسندگان اهل سنت تهمت دیگری را به مدافعان مكتب اهل بیت متوجه ساخته اند و می گویند: آنان قرآن دیگری به نام مصحف فاطمه دارند؛ زیرا نام كتاب فاطمه مصحف است و برخی از مسلمانان نیز در آغاز به قرآن مصحف می گفتند.

جواب

مستشکل در این گفتار خود یک مشت اتهامات را مطرح می کند و برای آن هیچ دلیلی ذکر نمی کند. راستی کدام یک از شیعیان گفته است که « مصحف فاطمه» قرآن دیگری است که بر پیامبر(صلی الله علیه آله وسلم)نازل شده است!  اشکال کننده اگر به کتب شیعه و یا حتی به عامه مردم رجوع می نمود چنین اعتراضی نمی کرد و می دانست که اتهام بی اساسی را مطرح کرده است البته باید توجه داشت که این اشکالات اتهام جدیدی نیست بلکه در عهد بنی أمیه و بنی عباس نیز وجود داشته است و در زمان ما وارثان آنها همان حرفها را بازگو می کنند.   

1) امامان معصوم در آن عصر بارها این اتهامات را رد کرده اند و به مناسبتهای مختلف و عبارات متفاوت فرموده اند: « مصحف فاطمه (سلام الله علیها)قرآن نیست [25]» 

2) واژه «مصحف» در لغت عرب هر آن چیزی است که مشتمل از برگهای نوشته شده و میان دو جلد باشد و اختصاص به قرآن ندارد؛ لذا معترضین بین معنای لغوی و اصطلاحی متداول خلط نموده اند.

3) واژه «مصحف» در قرآن وارد نشده است و جزء نامهای قرآن نیز شمرده نشده است و حتی در حدیث نبوی نیز مصحف از نامهای قرآن حساب نشده است.

علامه عسکری در این باره می فرماید:

«أن لفظ المصحف لم یرد فی القرآن و لا فی حدیث النبوی الشریف [26]»؛ لفظ مصحف نه در قرآن آمده است و نه در حدیث شریف نبوی آمده است.

4) جلال الدین سیوطی از علمای اهل تسنن برای قرآن بیش از پنجاه«50» نام در قرآن نقل می کند که در میان آنها کلمه « مصحف » دیده نمی شود[27].

5) در قرآن کریم یکی از اسماء قرآن «الکتاب[28]» شمرده شده است و سیبویه یکی از علمای نحوی تسنن، اثری  دارد به نام «الکتاب» با این که آیات متعددی قرآن را به این اسم خوانده اند؛ ولی  کسی به او اعتراض نکرده است و کتاب او را قرآنی دیگر ندانسته و حتی از شیعیان کسی به او  معترض نشده است، راستی اگر این کتاب از آن امامیه بود، اهل سنت مجوز دیگری برای کفر آنها نمی تراشیدند؟

 

 

ب) احکام شرعی ندارد

بعضی از روایات دلالت دارند که مصحف حضرت زهرا(علیها السلام)مشتمل بر احکام شرعی و حقایق وحیانی نیست، بلکه از آینده خبر می دهد:

حماد بن عثمان ...قال: ثم قال [ابو عبدالله ]: « أما إنه لیس فیه من الحلال والحرام، ولکن فیه علم ما یکون.[29] »؛ حماد بن عثمان... گوید: سپس امام صادق(علیه السلام)فرمود: به درستی که در مصحف هیچ حکم حلال و حرامی نیست؛ ولی در آن علم به حوادث آینده است.

 


 

[14] - صفار، محمد بن حسن « بصائر الدرجات » ،جزء3،  باب 14، ص 213، ح 14؛ مجلسی، محمد باقر، « بحارالانوار » ج 26، ص 43، ح 73. 

[15] - صفار، محمد بن حسن « بصائر الدرجات »جزء3، باب14، ص 208 ، ح 2.

[16] - همان، ص، 208، ح 1؛ همان، ص 212، ح 9.

[17] - همان، ص 212، ح 8 .

[18] - همان، ص 217، ح 27.

[19] - همان، ص 216، ح 19؛ همان، ص 219، ح 33.

[20] - همان، ص 210، ح 3.

[21] - مجلسی، محمد باقر، « بحار الانوار»، ج 37، ص 176، ح 36.

[22] - نجاشی، احمد بن علی « رجال نجاشی »، ص 365 ، ش [ 986 ]

[23] - الموسوی الخویی، سید أبو القاسم، « معجم رجال الحدیث »، ج 16، ص 127.          

.[24] معالم المدرستین، السید مرتضى العسكری، ج2، ص38 

[25] - صفار، محمد بن حسن« بصائر الدرجات »، جزء 3، باب 14، ص 213، ح 14؛ همان، ص 208 ،ح 2و1؛ همان، ص212، ح 9؛  مجلسی، محمد باقر، « بحارالانوار » ج 26، ص 43، ح 73. 

[26] - عسکری، سید مرتضی، « معالم المدرستین » ج2، ص 39.

[27] - سیوطی، جلال الدین، « الاتقان فی علوم القرآن »، ج 1، ص 143 -147، النوع السابع عشر، فی معرفة أسمائه وأسماء سوره

[28] -  الم ذلِكَ الْكِتابُ لارَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ  ‏ سوره بقره:2، آیه 2.  أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْض همان، آیه 85. « یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِكَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَیُزَكِّیهِمْ  همان، آیه 129 «یَتْلُوا عَلَیْكُمْ آیاتِنا وَ ُزَكِّیكُمْ وَیُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ ‏ همان، آیه151.

[29] - صفار، محمد بن حسن «بصائر الدرجات»، ص 215 ، ح 18؛ کلینی، محمد بن یعقوب « کافی» ج 1، ص، ح 2.



نویسنده هادی سالاری در 03:36 ب.ظ | نظرات()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

تحلیل آمار سایت و وبلاگ