تبلیغات
قرآن وعترت - «مصحف فاطمه سلام الله علیها»
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی...
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما
«بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم»

«وَ إِن یَكَادُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ

بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُــوا الـــذِّكْرَ

وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا

ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِینَ»

آیه(51و52) سوره : قلم
نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آماروبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
تحلیل آمار سایت و وبلاگ
مطالب اخیر وبگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

«مصحف فاطمه سلام الله علیها»

 

«مصحف فاطمه» که گاهی از عناوینی، همانند «کتاب فاطمه» یا «صحف فاطمه» از آن یاد می شود، طبق گزارش روایایی، مجموعه ای از اخبار غیبی و وقایع نسبت به زمان آینده است که توسط جبرئیل امین بعد از رحلت پیامبر اسلام (صلی الله علیه آله وسلم)به حضرت زهرا(سلام الله علیها)عرضه شده است و امیرالمؤمنین (علیه السلام) مطالب آن را نگاشته است[1].

مصحف فاطمه (سلام الله علیها) از اهمیت ویژه ای برخوردار است امام خمینی (رحمة الله علیه) در این باره می فرماید: «صحیفه فاطمیه که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است از ما است [2]»

اگر چه در زمینه مصحف فاطمه (سلام الله علیها) بحثهای متنوعی قابل طرح است؛ ولی در این قسمت، مطالب ذیل را پی می گیریم:

 بقیه متن را در ادامه ی مطلب بخوانید.

معنای مصحف

الف)  معنای لغوی

در زبان عرب به هر چیزی که در آن می نویسند « صحیفه » و جمع آن را « صحائف » گویند و « مصحف » را « الجامع بین الدفتین » گفته اند.

علامه فیومی در این زمینه گوید:

« " الدفّ " الجنب من کل شی ء و الجمع (الدفوف) مثل فلس و فلوس و قد یؤنث بالهاء فیقال (الدفة) و منه (دفتا المصحف) للوجهین من الجانبین [3]»؛ « الدف » جنب و پهلو هرچیزی است و جمع آن «دفوف» می باشد؛ مثل فلس و فلوس. و گاهی اوقات مؤنث استعمال می گردد پس گفته می شود «الدفة» و از همین قسم است (دفتا المصحف) یعنی دو جلدی که صفحات را در بر گرفته است.

مؤلف تاج العروس نیز می گوید:

« صحف » جمع « صحیفه » است به معنای ورق و برگ که بر روی آن می نویسند[4] »

ابو هلال عسکری گوید:

«... و المصحف لایکون الاّ جماعة اوراق صحفت ای جمع بعضها إلی بعض [5]»؛ مصحف مجموعه اوراقی است بر روی هم جمع شده اند.

ب ) معنای اصطلاحی

در این قسمت به گفتاری از علامه سید مرتضی عسکری اکتفاء می کنیم او در بحث دقیق و جامعی که در این زمینه دارد ابتداء « مصحف » در اصطلاح صحابه و در روایات اهل بیت علیهم السلام و از منظر خلفاء و حتی از دیدگاه امت های گذشته را بررسی می کند و نتیجه می گیرد که واژه « مصحف » تا زمان عثمان یک اسم عامی بوده است و به معنای لغوی خود ( نوشته ها وکتاب های جلد شده ) استعمال می شده است حال چه قرآن باشد مانند « مصحف علی»(علیه السلام)که قرآن است همراه با شأن نزول و تفسیر تمام آیات و چه غیر قرآن باشد مانند « مصحف حضرت زهرا » (سلام الله علیها) که طبق روایات اهل بیت (علیهم السلام)قرآن دیگری نیست و چیزی از قرآن در آن وجود ندارد بلکه در آن اخبار و حوادثی است که در آینده به وقوع خواهد پیوست ولی از زمان عثمان به بعد بنابر اغراض سیاسی « مصحف » را تنها در « قرآن » استعمال کرده اند[6].

سپس در پایان می نویسد:

«پس از آن واژه مصحف نامی شد برای قرآن مجرد و جدای از بیان رسول خدا (صلی الله علیه آله وسلم) و مرور زمان باعث شد تا مسلمانان دوره های بعد ندانند که در مصاحف صحابه نص قرآنی با بیان تفسیری رسول خدا (صلی الله علیه آله وسلم) همراه بوده است [7]»

محتوای مصحف فاطمه   

روایات فراوانی درباره محتوای «مصحف فاطمه» وارد شده است، برخی از این روایات مطالبی را «اثبات» و بعضی دیگر مطالبی را «نفی» می کنند:

 

الف) محتوای اثبات شده

روایات به طور تفصیل محتوای « مصحف فاطمه » را ذکر نکرده اند بلکه عنوان ها یا برخی سخنان را بیان نموده اند و این روایات در منابع مختلفی پراکنده اند وذکر می کنند که در «  مصحف فاطمه» این مطالب وجود دارد:

1) مقام عظیم پیامبر(صلی الله علیه آله وسلم)

امام صادق: (علیه السلام) «  ... یخبرها عن أبیها و مکان ها ...  [8]»؛ ...مصحف فاطمه خبر می دهد به او از پدرش (حضرت محمد) و مقام او...

2) آینده ذریه حضرت زهرا (سلام الله علیها)

امام صادق (علیه السلام) : « ...و یخبرها بما بعدها یکون فی ذریتها ...[9] »؛...و خبر می دهد به او از آنچه برای فرزندان او اتفاق خواهد افتاد...

3) حوادثی که رخ خواهد داد

« عن حماد بن عثمان قال: سمعت أبا عبدالله (علیه السلام) یقول: تظهر الزنادقة فی سنة ثمان و عشرین و مائة و ذلک أنی نظرت فی مصحف فاطمه ...[10] »؛ حماد بن عثمان گوید: شنیدم امام صادق (علیه السلام) می فرمود: زنادقه در سال صد و بیست و هشت ظهور می کنند، من این را از مطالعه مصحف فاطمه دریافتم ...

4) نام های اوصیاء و انبیاء

امام صادق(علیه السلام): «ما من نبی و لا وصی الا وهو فی کتاب عندی...[11] »؛ هیچ نبی و جانشین او نیست مگر این که نام او در کتابی که نزد من است وجود دارد. 

5) اسامی پادشاهان و پدران آنها

عن فضیل بن سکرة قال: دخلت علی أبی عبدالله (علیه السلام) فقال: « یا فضیل أتدری فی أی شیء کنت أنظر قبیل، قال: قلت: لا، قال: کنت أنظر فی کتاب فاطمة (سلام الله علیها) لیس من ملک یملک [الارض ] إلا وهو مکتوب فیه باسمه وإسم أبیه ...[12] »؛ فضیل بن سکره گوید: خدمت امام صادق (علیه السلام) رسیدم او فرمود: ای فضیل! می دانی اندکی پیش من در چه مطالعه می کردم؟ گفتم: نه، فرمود: در مصحف فاطمه (سلام الله علیها) کسی نیست روی زمین به پادشاهی برسد جز این که نام او و پدرش در آن نوشته شده است ...

6) وصیت حضرت زهرا(سلام الله علیها)

سلیمان بن خالد قال: قال أبو جعفر: «...ولیخرجوا مصحف فاطمة (سلام الله علیها) فإن فیه وصیة فاطمة ...[13] »؛ سلیمان بن خالد گوید: امام صادق(علیها السلام)فرمود: ...و مصحف فاطمه  (سلام الله علیها) را بیرون آورند[اگر راست می گویند]؛ زیرا وصیت فاطمه در آن است ...

 

[1] . کلینی، محمدبن یعقوب، «الکافی»، ج1، ص241، ح5؛ همان، ص458، ح2.

[2] - موسوی الخمینی، سید روح الله، « وصیت نامه سیاسی الهی »، ص 3.

[3] - الفیومی، احمد بن محمد بن علی، « مصباح المنیر »، ماده ردف، ص 197.

[4] - زبیدی، محمد مرتضی،« تاج العروس » ج 6، ص 61 1.

[5] - العسکری، أبی هلال، « معجم الفروق اللغة »، ص 447، ش 179.

[6] -www.ghadeer.orj، بادخل و تصرف.

[7] - www.ghadeer.orj

[8] - صفار، محمد بن حسن، « بصائر الدرجات »، ص 211،  ح 6؛ مجلسی، محمد باقر، « بحارالانوار » ج 26، ص 41، ح 72  [ احتمال هم دارد که ضمیر مکانها به خود حضرت صدیقه برگردد.] 

[9] - همان.

[10]-  کلینی، محمد بن یعقوب، « کافی »، ج1، ص240، ح 2؛ صفار، محمد بن حسن، « بصائر الدرجات »،جزء 3، باب 14، ص 215، ح 18.

[11] - صفار، محمد بن حسن، « بصائر الدرجات »، جزء 4، باب 2، ص 230، ح 4 و 6.

[12] - کلینی، محمد بن یعقوب، « کافی »، ج 1، ص242، ح 8 .

[13] - همان، ص241، ح 4.



نویسنده هادی سالاری در 03:32 ب.ظ | نظرات()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

تحلیل آمار سایت و وبلاگ