تبلیغات
قرآن وعترت - عالم ذر کجاست؟
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی...
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما
«بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم»

«وَ إِن یَكَادُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ

بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُــوا الـــذِّكْرَ

وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا

ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِینَ»

آیه(51و52) سوره : قلم
نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آماروبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
تحلیل آمار سایت و وبلاگ
مطالب اخیر وبگاه
                                                                              عالم ذر

عالم ذر و تعهد انسان به خداپرستی در این عالم چیست؟ 

در این باره توجه به چند نکته لازم است:

الف) هیچ موجودی در وجود یافتنش دارای اختیار نیست و وجود انسان نیز از این قبیل است و عالم ذر، ربطی به آن ندارد.

ب) در مورد «عالم ذر» در میان دانشمندان، مفسران، متکلمان و محدثان، گفت و گوهای زیادی واقع شده است و این، نشانگر پیچیدگی موضوع (عالم ذر) می باشد. پیرامون این آیه نظریه های مختلفی شکل گرفته که به اختصار در این مجال به چند مورد از آنان می پردازیم.

«وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِینَ.» 1

و هنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم، ذریّه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت كه آیا پروردگار شما نیستم؟ گفتند: «چرا، گواهى دادیم» تا مبادا روز قیامت بگویید ما از این [امر] غافل بودیم.

حال، این ظهور و بروز (در عالم ذر) که واقع شده، به چه صورت انجام گرفته است و منظور از عالم ذر چیست؟

پاسخ این پرسش را در ادامه ی مطلب بخوانید.

1. محدثان در پاسخ می گویند: در بعضی از احادیث آمده است: فرزندان آدم تا پایان دنیا به صورت ذرات کوچکی از پشت آدم خارج شدند و فضا را پر کردند؛ در حالی که دارای عقل و شعور بودند و قادر بر سخن و تکلم بودند. خداوند از آنان پرسید: آیا من پروردگار شما نیستم؟ همگی در پاسخ گفتند. آری و به این ترتیب، پیمان نخستین بر توحید گرفته شد.

2. گروهی از مفسران چنین می گویند: منظور از «ذر»، ذرات نخستین وجود انسان (نطفه) است که از پشت پدران به رحم مادران انتقال یافت و به تدریج در عالم جنین، به صورت انسان کاملی درآمد و در همان حال، خداوند استعدادهایی به او داد تا بتواند حقیقت توحید را درک کند. از این رو، عالم ذر، عالم جنین است و سوال و پاسخ، به زبان حال صورت گرفته است.

3. منظور از عالم «ذر»، عالم «ارواح» است؛ یعنی، خداوند در آغاز، ارواح انسان ها را آفرید و مخاطب ساخت و از آنان اقرار بر توحید گرفت.

4. منظور از «ذر»، اجزای بسیار کوچک نیست؛ بلکه ذر به معنای ذریه (فرزندان) است؛ خواه کوچک و صغیر باشند یا بزرگ و کبیر. بنابراین، سوال و جواب در میان انسان و خداوند، به وسیله پیامبران و به زبان «قال» می باشد.

5. سوال و جواب (در عالم ذر) بین انسان و خداوند، به زبان حال، صورت گرفته است؛ آن هم بعد از بلوغ، کمال و عقل.

6. علامه طباطبائی می گوید: موجودات دارای دو نوع وجودند؛ یک وجود جمعی در نزد خدا که در قرآن به عنوان ملکوت از آن یاد شده است و دیگری وجودات پراکنده که با گذشت زمان، به تدریج ظاهر می شوند. به این ترتیب، عالم انسانیت دنیوی، مسبوق به عالم انسانیت دیگری است که در آن جا، هیچ موجودی از پروردگار پوشیده نیست و با شهود باطنی، او را مشاهده کرده، به واحدیت او اعتراف می کند و سوال و جواب در عالم «ذر»، مربوط به آن جا می شود.2

 

آیه میثاق، از آیاتی است که مفسران، سؤال های زیادی درباره آن مطرح کرده اند که برخی به شرح ذیل است:

1. این میثاق الهی، در چه عالمی انجام گرفته است؟

2. این پیمان، در چه شرایطی واقع شده است؟

3. آیا این عهد، به صورت دسته جمعی بوده است یا تک تک انسان ها حضور داشته اند؟ پیش از آن که به آرای صاحب نظران اشاره کنیم، لازم است توجه کنیم که گرچه نکات مبهم و دقیقی در این بحث وجود دارد، ولی این آیه به روشنی دلالت می کند که خدا با فرد فرد انسان ها مواجهه داشته و به آن ها گفته است: «آیا من خدای شما نیستم»؟ آنان نیز گفته اند: «آری، تویی خدای ما».

منشاء ابهام، این است که ما خودمان چنین چیزی به خاطر نداریم . برخی از این مطلب روشن، نتیجه ای جالب گرفته اند و گفته اند که چنین مکالمه حضوری و عذربراندازی که خطای در تطبیق را هم نفی می کند، جز با علم حضوری و شهود قلبی حاصل نمی شود؛ از این رو، معرفتی که در آیه به آن اشاره شده است، معرفتی شخصی خواهد بود و نه شناختی کلی که با مفاهیم عقلی حاصل می شود و تفاوت اولی با دومی در این است که در اولی، شخص خالق و اوصاف آن همچون یگانگی و ربوبیت او مشخص می گردد؛ ولی در دومی، تنها نفس خالق کلی، بدون تشخص معلوم می شود.3

گروهی از مفسران چنین می گویند: منظور از «ذر»، ذرات نخستین وجود انسان (نطفه) است که از پشت پدران به رحم مادران انتقال یافت و به تدریج در عالم جنین، به صورت انسان کاملی درآمد و در همان حال، خداوند استعدادهایی به او داد تا بتواند حقیقت توحید را درک کند. از این رو، عالم ذر، عالم جنین است و سوال و پاسخ، به زبان حال صورت گرفته است.

آرای صاحب نظران درباره جایگاه میثاق به قرار زیر است:

1. این نظریه عالم ذر می گوید که ارواح انسان ها قبل از تعلق به بدن، به ذرات ریزی تعلق گرفته است و آن ذرات، با تعلق ارواح، زنده و آگاه شدند؛ پس از آن، خداوند این مطلب را میثاق گرفت. بر اساس نظر این گروه، آیه، ناظر به عالم ذر است؛ یعنی خداوند از صلب آدم، ذرات ریزی را استخراج کرد و با تعلق ارواح به آن ها، از آنان عهد و پیمان گرفت. علامه مجلسی و آقا جمال الدین خوانساری این نظر را پذیرفته اند.4

 

نــقــــد:

عالم ذر

الف) این نظریه، با ظاهر آیه مخالف است ؛ زیرا آیه می گوید که خدا از صلب بنی آدم، ذریه آنها را گرفت و نه از صلب آدم.

ب) نظریه فوق مستلزم تناسخ است و تناسخ به حکم عقل باطل است؛ زیرا بر این اساس، تمام انسان ها یک بار به این جهان گام نهاده اند و پس از یک زندگی کوتاه، از این جهان رخت بربسته اند و بار دیگر، به تدریج، به این جهان بازگشته اند که این، همان تناسخ است.5

 

3. اگر این پیمان، با آگاهی کامل اخذ شده است، چرا کسی فعلاً از این پیمان خبری ندارد؟

 

2. برخی چون زمخشری، بیضاوی، شیخ طوسی، سید قطب، علامه شرف الدین عاملی و میرداماد، محمدتقی جعفری و...، قائلند که این آیه، در مقام بیان واقع نیست؛ بلکه از طریق تمثیل، به مسئله فطرت اشاره دارد. به نظر این گروه، منظور آیه این است که خداوند با اعطای نعمت های بی شمار و اعطای عقل به انسان، گویا توقع و انتظار دارد که انسان در مقابلش تعظیم کند، و انسان هم طبق ذات و فطرت خود، به این خطاب مجازی خداوند لبیک گفته است.6 مهم ترین اشکال این نظریه، مخالفت آن با ظاهر کلام الهی می باشد؛ زیرا آیه با کلمه «اذ» که علامت گذشته می باشد، نازل گردیده است .

3. شیخ مفید، اصل عالم ذر را به صورت حقیقی و تکوینی پذیرفته است ؛ ولی خطاب های رد و بدل شده خدا و انسان ها را به نحو حقیقی منکر شده و همه آنها را به تمثیل و مجاز حمل کرده است.7

انتقادهای وارد بر نظریه های اول و دوم، بر این نظریه هم وارد است.

 

4. به اعتقاد علم الهدی، عالم ذر، واقعاً بوده است؛ اما تمام ذریه آدم در آن عالم حاضر نبوده اند؛ بلکه اختصاص به اولاد کفار دارد.8

1. این نظریه با ظاهر آیه که دلالت بر اخذ میثاق از عموم دارد، مخالف است .

2. اگر تنها میثاق اولاد مشرکین مقصود بود، باید به نحوی روشن ادا می گردید.9

 

5. استاد جوادی آملی معتقد است که مراد از آیه، بیان واقعیت خارجی است و خداوند متعال به لسان عقل و وحی و با زبان انبیاء، از انسان میثاق گرفته است؛ یعنی خداوند در برابر درک عقلی و رسالت وحی، از مردم پیمان گرفته است که معارف دین را بپذیرند. وی در تایید نظریه خود به پنج نکته اشاره می کند و می گوید: «این معنا، تحمیلی بر ظاهر آیه مورد بحث نیست؛ زیرا برای عقل و وحی، نحوه ای تقدم نسبت به مرحله تکلیف وجود دارد؛ لذا ظاهر کلمه «اذ»، محفوظ می ماند. منظور از نحوه تقدم، این است که اول پیامبران می آیند و مقدمات پذیرش را فراهم می کنند؛ سپس تکلیف حادث می شود.»10

این نظریه، به تأویل نزدیک تر است تا تفسیر؛ زیرا از اذهان همگان دور است و افزون بر آن، خطاب های آیه را طبق این تفسیر، باید بر مجاز حمل کرد و نه حقیقت.

علامه طباطبایی هم در نقد نظریه فوق می گوید: «اگر منظور از اخذ میثاق، همان زبان وحی باشد، [باید] مانند سایر احکام می فرمود: به مردم چنین ابلاغ کن؛ نه این که بگوید: شما به یاد بیاورید.11

امام علی علیه السلام درباره هدف بعثت می فرماید: «خداوند پیامبران خود را مبعوث فرمود و هر چند گاه، متناسب با خواسته های انسان ها، رسولان خود را پی در پی اعزام کرد تا وفاداری به پیمان فطرت را از آنان بازجویند و نعمت های فراموش شده را به یاد آورند و با ابلاغ احکام الهی، حجت را بر آنها تمام نمایند و توانمندی های پنهان شده عقل ها را آشکار سازند».

6. علامه طباطبایی معتقد است که مقصود آیه، جنبه ملکوتی انسان هاست؛ یعنی جای شهود و اشهاد و جایگاه میثاق، ملکوت انسان هاست؛ زیرا با توجه به ظاهر آیه که فرمود «و اذ اخذ؛ یعنی به یاد بیاور»، استفاده می شود که اولاً، قبل از این جایگاه محسوس، جایگاه نامحسوس دیگری وجود داشته است که در آن جا میثاق انجام گرفته است. ثانیاً، صحنه اخذ میثاق، بر نشئه حس و طبیعت مقدم است. ثالثاً، چون این دو جایگاه با هم متحدند و از هم جدا نیستند، خداوند به انسان ملکی و مادی امر می کند که به یاد آن جایگاه ملکوتی باشد و وقتی به یاد آن جایگاه باشد، آن را حفظ می کنند.

این نظریه در میان علما مورد توجه جدی قرار گرفته است و آنان، نظرهای مختلفی درباره آن اظهار کرده اند استاد جوادی آملی، استاد جعفر سبحانی و شهید دکتر بهشتی این نظریه را نقد و بررسی کرده اند.

عالم ذر

طبق نظریه علامه و تمامی کسانی که عالم ذر و گفت و گوی بین انسان و خدا را پذیرفته اند، فلسفه وجود آن عالم این است که انسان با شهود باطنی، خدا را مشاهده و به وحدانیت او اعتراف نموده است و این شهود، باعث می شود که در عالم مادی که موانع مختلفی سر راه دارد، آن عالم را و شهود خدای خویش را که سرمایه اصلی هدایت و نجات اوست، فراموش نکند و تا زمانی که آن میثاق و آن شهود فطری در درون جان انسان زنده باشد، راه انحراف را در پیش نخواهد گرفت و در واقع، آن شهود عالم ملکوت و عالم ذر، می تواند تضمین کننده نجات انسان و ماندن بر صراط توحید باشد؛ البته این امکان وجود دارد که انسان، گنجینه های عالم ملکوت و فطرت را با آلودگی های گناه و حب دنیا دفن کند؛ ولی اگر به پیامبران و امامان این امکان را بدهد که به آن ها دسترسی پیدا کنند، آن گنجینه ها را از زیر خروار حجاب ها نجات می دهند.

امام علی علیه السلام درباره هدف بعثت می فرماید: «خداوند پیامبران خود را مبعوث فرمود و هر چند گاه، متناسب با خواسته های انسان ها، رسولان خود را پی در پی اعزام کرد تا وفاداری به پیمان فطرت را از آنان بازجویند و نعمت های فراموش شده را به یاد آورند و با ابلاغ احکام الهی، حجت را بر آنها تمام نمایند و توانمندی های پنهان شده عقل ها را آشکار سازند.»

از جملات بالا به حکمت و فلسفه دوم برای عالم ذر می توان پی برد و آن، سهولت یافتن هدایت انسان ها توسط پیامبران و امامان و مصلحان است، وجود شهود عالم ملکوت و عالم ذر، این زمینه را برای رهبران دینی آماده می کند که بشر را به راحتی هدایت نمایند و با زنده نمودن آن پیمان و کشف گنجینه های فطرت، به سادگی انسان ها را به راه راست رهنمون سازند.

فلسفه دیگر این است که مصلحان و انسان های متدین، از هدایت دیگران هرگز ناامید نشوند؛ زیرا خواهند دانست که عوامل مختلفی در درون انسان ها، آنان را برای اصلاح یاری می رساند؛ عواملی مثل عقل آدمی، وجدان اخلاقی، فطرت و وجود عالم ذر و شهود ملکوتی آن.

در واقع، مجموعه اینها، عوامل ستون پنجم درونی به حساب می آیند که باعث می شوند مصلحان تا آخرین لحظه، از هدایت انسان ها ناامید نشوند و به همین جهت گاهی برخی افراد با یک جرقه در آخرین روزهای عمر خود، به فطرت حقیقی و شهود ملکوتی خود برگشته، در صراط حق و توحید قرار گرفته اند.

 

برای اطلاعات بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:

1. فطرت در قرآن، جوادی آملی، ج 12

2. منشور جاوید، جعفر سبحانی، ج 2

3. تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج 8

4. خدا از دیدگاه قرآن، دکتر بهشتی

5. کیهان اندیشه، شماره 58

گروه دین و اندیشه - تلخیص فاطمه محمدی


1. اعراف(7)، آیه 172.

2. المیزان، ج 8، ص 320 - 333.

3. مصباح یزدی، معارف قرآن، ج 2 و 1، ص 47 - 37.

4. کیهان اندیشه، شماره 58؛ مقاله نگاهی به عالم ذر از محمدحسن قدردان.

5. علامه طباطبایی، المیزان، ج 8، ص 327 - 325.

6. کیهان اندیشه، شماره 58.

7. همان.

8. ملاهادی سبزواری، غرر الفوائد، چاپ سنگی، ج 1، ص 20.

9. منشور جاوید، ج 2، ص 80.

10. فطرت در قرآن، ج 12، ص 137 - 122.

11. المیزان، ج 8، ص 334.



برچسب ها : عالم ذرّ ،قرآن ،
نویسنده هادی سالاری در 02:28 ب.ظ | نظرات()
جمعه 4 اسفند 1396 10:13 ق.ظ
من نمی دانم آیا این فقط من یا اگر
شاید هر کس دیگری با سایت شما مواجه شود.
به نظر میرسد بعضی از متنها در پستهای شما از صفحه خارج میشوند. ممکن است کسی دیگر لطفا ارائه دهد
بازخورد و اجازه دهید من می دانم اگر این اتفاق می افتد به آنها نیز؟
این می تواند یک مشکل با مرورگر اینترنت من باشد
چون قبلا این اتفاق افتاده بود. کودوس
پنجشنبه 3 اسفند 1396 07:15 ب.ظ
من اطلاعات ارزشمندی را که در مقالات خود ارائه می دهید دوست دارم.

من وبلاگ خود را نشانه گذاری میکنم و به طور منظم اینجا را بررسی خواهم کرد.
من کاملا مطمئن هستم که بسیاری از چیزهای جدید را اینجا خواهید آموختم!

موفق باشید برای بعدی!
پنجشنبه 7 دی 1396 07:33 ب.ظ
اگر بخواهید از این پست زیاد استفاده کنید، باید چنین استراتژی هایی را برای وبلاگ خود به دست آورید.
پنجشنبه 16 آذر 1396 11:36 ب.ظ
Heya i'm for the first time here. I came across this board and I find It really useful & it helped me out much.
I hope to give something back and help others
like you helped me.
سه شنبه 7 آذر 1396 11:49 ب.ظ
وبلاگ بزرگ در اینجا! علاوه بر این وب سایت شما خیلی سریع بارگزاری می شود!
از چه میزبانی استفاده می کنید؟ آیا می توانم پیوند وابسته شما را در میزبان خود دریافت کنم؟
من آرزو می کنم که سایت شما به همان اندازه که شما می توانید بارگذاری کنید
سه شنبه 7 آذر 1396 12:43 ق.ظ
خیلی بخشی از محتوا من فقط بر روی وبلاگ خود و در سرمایه ی سرانجام به خودم زل زدم
ادعا می کنم که در واقع وبلاگ شما را دوست دارم.
به هر حال، من به شما در پیوستن شما افزوده می شود و حتی موفقیت من به سرعت به سرعت دسترسی پیدا خواهید کرد.
جمعه 3 آذر 1396 07:37 ب.ظ
از لذت لذت می برم، چون من فقط چیزی را یافتم
مورد استفاده قرار گرفته است. شما شکار 4 روزه خود را به پایان رسانده اید!
خداوند شما را مردمی کند روز خوبی داشته باشی. خدا حافظ
چهارشنبه 17 آبان 1396 11:23 ب.ظ
من نمیتوانستم از نظراتش مقاومت کنم به خوبی نوشته شده!
یکشنبه 14 آبان 1396 04:44 ق.ظ
چه اطلاعاتی از عدم ابهام و حفظ تجربه با ارزش در مورد احساسات غیرمنتظره.
یکشنبه 14 آبان 1396 12:26 ق.ظ
سلام این نوع از موضوع است اما من تعجب کردم اگر وبلاگ
از ویراستاران WYSIWYG استفاده کنید یا اگر شما باید به صورت دستی با HTML کد کنید.
من بلافاصله شروع به کار میکنم، اما تجربه برنامه نویسی ندارم، بنابراین میخواستم از آن مشاوره بگیرم
کسی با تجربه هر گونه کمک خواهد شد بسیار قدردانی!
شنبه 13 آبان 1396 11:31 ب.ظ
وای! این وبلاگ دقیقا مثل یک پیرمرد من است! این است
در یک موضوع کاملا متفاوت است، اما تقریبا همان صفحه و طرح طراحی شده است. انتخاب فوق العاده
از رنگ
چهارشنبه 10 آبان 1396 11:21 ب.ظ
این پست ارزشمند است کجا می توانم پیدا کنم
اطلاعات بیشتر؟
چهارشنبه 10 آبان 1396 11:09 ب.ظ
سلام، فقط می خواستم ذکر کنم، من این مقاله را دوست داشتم. این الهام بخش بود
در حال ارسال پست!
دوشنبه 8 آبان 1396 09:43 ب.ظ
سلام وب سایت فوق العاده! آیا یک وبلاگ دارم؟
شبیه به این مقدار زیادی از کار را می گیرند؟ من دانش کمی درباره برنامه نویسی دارم اما من بودم
امیدوار بود وبلاگ من را در آینده نزدیک بسازد. به هر حال، اگر شما هر گونه توصیه یا
راهنمایی برای صاحبان وبلاگ های جدید لطفا به اشتراک بگذارید. من این را فهمیدم، با این حال من
فقط باید بپرسم به سلامتی!
دوشنبه 8 آبان 1396 06:13 ب.ظ
سلام! آیا می دانید اگر هر پلاگین برای کمک به جستجوگرها ایجاد کند؟
من تلاش می کنم که وبلاگ من را برای برخی از کلمات کلیدی هدفمند رتبه بندی کنم، اما من خیلی نمی بینم
نتایج خوب. اگر می دانید از هر سهم لطفا به اشتراک بگذارید. به سلامتی!
دوشنبه 8 آبان 1396 04:27 ب.ظ
سلام، وبلاگ شما را به طور منظم خواندید. سبک داستان داستان شما فوق العاده است، کار خوب را ادامه دهید!
یکشنبه 16 مهر 1396 02:03 ق.ظ
این یک پست شگفت انگیز به نفع تمام بازدید کنندگان وب است. آن ها خواهند
من مطمئن هستم از این مزیت استفاده می کنم.
دوشنبه 20 شهریور 1396 01:59 ب.ظ
کسی اساسا به ایجاد پست های جدی ای که من می گویم کمک می کند.
این اولین بار است که من صفحات وب خود را تا کنون مرور کرده ام؟
من با تجزیه و تحلیل شما ساخته شده برای ایجاد این پست خاص شگفت انگیز باور نکردنی است.
وظیفه فوق العاده!
دوشنبه 20 شهریور 1396 12:56 ب.ظ
من باید از تلاش های شما در این زمینه بپرسم
وبلاگ. من امیدوارم از همان پست های پست بالا پست های شما را بررسی کنم
بعدا هم همینطور. در حقیقت، توانایی های نوشتن خلاق من را به من انگیزه داد
وب سایت خود را در حال حاضر؛)
دوشنبه 20 شهریور 1396 02:50 ق.ظ
وای، این پاراگراف خوب است، خواهر من این چیزها را تحلیل می کند
بنابراین من قصد دارم به او بگویم.
دوشنبه 20 شهریور 1396 02:32 ق.ظ
هی اونجا! من در کار گشت و گذار در اطراف وبلاگ خود را از آیفون جدید من!
فقط می خواستم بگویم من دوست دارم از طریق وبلاگ خود خواندن و نگاه کنم
به جلو به تمام پست های شما! کار برجسته نگه دارید!
دوشنبه 20 شهریور 1396 12:17 ق.ظ
آیا تا به حال درباره اضافه کردن کمی بیش از مقالات خود فکر کرده اید؟

منظورم این است که آنچه شما می گویید با ارزش است و همه چیز. اما فکر می کنم اگر شما بعضی ها را اضافه کردید
گرافیک عالی و یا کلیپ های ویدئویی برای پست های بیشتر شما،
"پاپ" محتوای شما عالی است اما با تصاویر و ویدیوها
این وبلاگ مطمئنا می تواند یکی از بهترین در طاقچه خود باشد.
وبلاگ فوق العاده!
یکشنبه 19 شهریور 1396 10:05 ق.ظ
با توجه به اینکه مطالب زیادی نوشته شده است، آیا تا بحال مشکلی در پلاگین یا نقض حق نسخه برداری دارید؟ وبلاگ من
دارای بسیاری از محتوای کاملا منحصر به فرد است که من یا خودم نوشته و یا
برون سپاری اما به نظر می رسد مانند بسیاری از آن ظاهر آن را در سراسر وب بدون توافق من.
آیا می دانید هر راه حل برای محافظت در برابر محتوا از سرقت رفته است؟ من واقعا سپاسگزارم
آی تی.
پنجشنبه 12 مرداد 1396 09:54 ب.ظ
Do you have a spam issue on this blog; I also am a blogger, and I was wondering your situation; we have created some nice procedures and we are looking
to trade techniques with others, please shoot me an e-mail if interested.
جمعه 16 تیر 1396 07:47 ب.ظ
I read this post fully concerning the comparison of hottest and preceding technologies, it's
remarkable article.
دوشنبه 5 تیر 1396 04:31 ب.ظ
ریشه از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن
دلنشین ابتدا آیا نه حل و فصل بسیار خوب
با من پس از برخی از زمان. جایی درون پاراگراف شما قادر به من مؤمن اما فقط برای while.
من با این حال مشکل خود را با فراز در منطق
و یک خواهد را خوب به پر همه کسانی معافیت.
در این رویداد شما که می توانید انجام
من خواهد قطعا بود مجذوب.
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 05:55 ق.ظ
بسیار چلیپا از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب در آیا واقعا حل و فصل کاملا با من پس
از برخی از زمان. جایی درون جملات
شما موفق به من مؤمن اما فقط برای
کوتاه در حالی که. من این کردم مشکل
خود را با فراز در منطق و شما خواهد را خوب به کمک پر همه کسانی معافیت.
که شما در واقع که می توانید انجام من خواهد بدون شک
تا پایان تحت تاثیر قرار داد.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 09:54 ب.ظ
You made some decent points there. I looked on the
internet for more info about the issue and found most individuals will go
along with your views on this web site.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

تحلیل آمار سایت و وبلاگ